Змістовий модуль №2 (Лях Т.Л.)

Протягом вивчення змістового модуля «Цінності, культура, політика: Європа та за її межами» в межах теми «Цінності сучасної європейської політичної культури» учасники матимуть змогу познайомитись із провідними цінностями сучасної європейської політичної культури, проаналізують дії ЄС щодо побудови міжнаціонального діалогу та просування ідей рівності й толерантності. Особливий акцент буде зроблено на побудові міжкультурної комунікації та її впливі як чиннику формування міжкультурної толерантності європейців. Також протягом курсу будуть охарактеризовані основоположні принципи міжкультурної комунікації та основи психологічної готовності до міжетнічного спілкування.

В межах теми «Соціальні виклики та практика ЄС» будуть висвітлені основні політики та найкращі практики країн ЄС щодо захисту прав та свобод осіб з інвалідністю. Ми розглянемо суспільні цінності, прописані в договорах ЄС та Хартії основних прав, які гарантують права громадянам ЄС, правила запобігання дискримінації за ознакою статі, расової чи етнічної приналежності, релігії чи віросповідання, інвалідності, віку чи сексуальної орієнтації. Детальна увага буде приділена питанням гендерної рівності, створення інклюзивного середовища, соціальної політики й соціальної допомоги в країнах ЄС, побудованій на підході, що ґрунтується на правах людей. Планується дискусія щодо дієвості даного підходу у порівнянні із популярними альтернативними підходами – «благодійності» і  «фандрайзинговому». Окрема увага буде приділена політиці ЄС у сфері зайнятості та соціального захисту населення. В ході теми розглядатимуться напрямки політики, які сприяють досягненню цілей «Європа-2020» у сфері працевлаштування, соціальної інтеграції та освіти. Буде йти мова про побудову мостів ЄС між національними системами соціального забезпечення для громадян, які перетинають кордони. Також вивчатимуться Європейська декларація про соціальні права та Європейський портал мобільності праці EURES.

В межах теми «Масова культура та політика» буде йти мова про прагнення ЄС зберегти спільну культурну спадщину Європи та зробити її доступною для всіх відповідно до принципів Європейського порядку денного для культури. У цьому контексті, учасниками курсу аналізуватиметься програма «Креативна Європа», що підтримує мистецтво і сприяє процвітанню креативних та аудіовізуальних індустрій. Тому учасники курсу розглянуть процес координації ЄС розробки політики, наукових досліджень та звітності з низки питань: від медіа-грамотності та поширення цифрових технологій до збереження культурної спадщини або підвищення ролі культури в зовнішніх відносинах. Буде представлена політика ЄС щодо аудіовізуальних засобів і медіа, згідно якої країни ЄС мають узгоджувати одна з одною такі питання, як захист дітей і споживачів, забезпечення плюралізму медіа, збереження культурного розмаїття та боротьба з расовою і релігійною ненавистю. Також в межах теми будуть розглянуті питання «есканізму», віртуальної реальності, що стає однією з найважливіших складових культури інформаційного суспільства.

 Практичні заняття в межах змістового модуля «Цінності, культура, політика: Європа та за її межами» містять прикладні методи формування міжкультурної комунікації, а саме:

  • метод інтерактивного моделювання, який орієнтований на свідоме відтворення різних індивідуальних і групових ситуацій міжкультурної комунікації. Завдяки цьому інтеркультурна й емоційна енергія учасників навчального процесу спрямовується на аналіз та оцінювання ситуацій. Учасниками пропонується обговорення проблемних ситуацій, що виникли у процесі спілкування між представниками різних культур, які відрізняються мовою, поведінкою, звичаями тощо;
  • метод стимуляції, суть якого полягає у штучному створенні конкретної ситуації міжкультурного спілкування та прогнозуванні можливих варіантів і результатів, виходячи з різних точок зору й аспектів. Сингулятивні ситуації дають змогу увійти в образ людини іншої культури і, як правило, є узагальненим досвідом міжкультурного спілкування всіх учасників процесу. Важливою рисою цього методу є обов’язкове створення умов для культурної творчості, бо саме творчість є основною діяльністю її учасників;
  • метод проблемних ситуацій, суть якого полягає в організації таких ситуацій, за яких відбувається трансформація інтелектуально-етичних проблем в емоційні. Завдяки цьому учасники осмислюють недостатність засобів, що використовуються, знаходять у співпраці з викладачем потрібний матеріал для подолання труднощів, самостійно ставлять завдання для розвитку власних можливостей, які є необхідними для відпрацювання відповідної стратегії дій в опосередкованій чи безпосередній ситуації міжкультурного спілкування

Також у ході вивчення курсу учасникам пропонуються тренінгові форми роботи із використанням інтерактивних ігор, керованих дискусій, кейс-стаді, мозкового штурму, відеоперегляду.