Дистанційний курс навчання (Виговська О.С.)
Завдяки актуальному висвітленню курсу дистанційного навчання аудиторія ознайомиться з основними суспільними та політичними загрозами та викликами, що стоять перед людством. Модуль орієнтований на ЄС, тому всі предмети викладаються з точки зору європейських підходів до вирішення цих проблем, враховуючи українські реалії та можливості, які змушують здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня аналізувати, розробляти пропозиції та надавати рекомендації відповідним державним установам.
Розглянуто новітні внутрішні та зовнішні загрози ЄС у близькій перспективі, що зумовлені глобальними, регіональними та локальними тенденціями світового розвитку та зміною політичних, економічних та безпекових пріоритетів ЄС.
До загроз та викликів ЄС на близьку перспективу зараховано: гібридні наслідки агресії Російської Федерації в Україні, міграційну кризу в Європі, серію терористичних актів у європейських містах, непередбачувану політику новообраного президента США Д. Трампа щодо європейської системи безпеки, посилення позиції крайніх лівих та правих політичних сил у європейських державах, “Брекзіт” та його наслідки в інших державах-членах Співтовариства.
Окрім згаданих складнощів у економічній та інституційній сфері, загальною внутрішньою загрозою функціонування ЄС є відома та часта нездатність його держав-членів вести скоординовану спільну внутрішню та зовнішню політику (яскравим прикладом останнього є розкол реакцій на гібридну політику Росії).
Досліджено проблеми та виклики соціальної політики ЄС у контексті міграційної кризи. Акцентовано увагу на тому, що збереження динаміки напливу біженців та подальша ескалація міграційної кризи у найближчій перспективі може стати причиною ще більшого зростання економічних видатків через необхідність фінансування соціальної політики ЄС, яке проводиться з бюджетів країн-членів, як наслідок – тягар міграційної кризи лягає на громадян-платників податків, які проживають у межах Європейського Союзу.
Варто зазначити, що нові масові хвилі міграції є дестабілізувальним фактором у межах спільної внутрішньої політики ЄС та політики міграції у декількох аспектах. Цілком очевидно, що багато держав-членів ЄС не були готові до масштабної міграційної кризи і, як наслідок, відчули негативні впливи цього процесу у таких важливих системах соціального реагування на надзвичайні ситуації, як житло, освіта та охорона здоров’я. Внаслідок неконтрольованого потоку біженців держави змушені спрямовувати фінансові та програмні пріоритети соціальної інтеграції на тимчасове утримання мігрантів з можливим скороченням соціальних гарантій для громадян європейського резидентствачерез нестачу коштів у бюджеті країни.
Міграційна криза попри свої зовнішньополітичні передумови значно впливає на внутрішнє функціонування ЄС. Так, вона вперше поставила під сумнів єдність європейських країн та дієвість Шенгенських угод – одного з наріжних каменів європейської інтеграції, що забезпечує свободу пересування в межах ЄС, особливо для тих країн, які стали частиною транзитного маршруту потоку шукачів притулку з Близького Сходу. Окрім цього, спостерігається відсутність єдності у питанні про права іммігрантів претендувати на соціальні виплати в державах ЄС.
Тематика дистанційного курсу навчання:
Тема 1. Глобальні ризики та кризи в ЄС.
Тема 2. Виборчі тенденції в країнах-членах ЄС.
Тема 3. Тенденції та настанови у вищій освіті в ЄС.
Тема 4. Формальна – неформальна освіта: питання оцінювання та визнання.
Тема 5. Майбутні професії та необхідні навички.
Тема 6. Штучний інтелект, робототехніка та зайнятість.
Тема 7. Інтеграція, реінтеграція, дезінтеграція: Європа та сусіди.
Тема 8. Зміна пасток для глобальної, європейської та національної безпеки.
Тема 9. Миротворчі та гуманітарні втручання: причини, шляхи, результати.
Тема 10. Гендерний паритет.
Тема 11. Швидке управління та сильна держава: як збалансувати.
Тема 12. Глобальне управління та проблема невдалих держав.
Тема 13. Національна ідентичність та культурна спадщина.
Тема 14. Інтернет як простір для політичних маніпуляцій.
Тема 15. Дігітальний світ та конфіденційність.
Тема 16. Мобільність – міграція – імміграція: соціальні та політичні виклики.
Тема 17. Етика та ідентичність. Удосконалення людини.
Тема 18. Соціальні конфлікти. Нерівність.
Тема 19. Відносини України – ЄС в історичному та сучасному огляді.
Тема 20. Гармонізація, об’єднання, адаптація як методи задоволення європейських потреб, норм та суспільних цінностей. Національна ідентичність.
Для подолання зазначених проблем Євросоюз узяв курс на створення конкурентоспроможної інноваційної економіки та проголосив основну мету своєї діяльності – розбудову найбільш конкурентоспроможної й динамічної економіки, заснованої на знаннях. Пріоритетними напрямами діяльності ЄС стали три галузі: науковотехнологічна, інноваційна та освітня.
У розвиток цієї ініціативи була проведена програма створення єдиного Європейського дослідницького простору ERA: створення наукового простору без національних кордонів, що дасть можливість усунути відмінності в рівнях наукового й інноваційного розвитку країн-учасниць, підняти конкурентоспроможність ЄС, збільшити число нових робочих місць; підвищення ефективності використання фінансових ресурсів для залучення інвестицій в інноваційну сферу; розширення мобільності науково-технічних кадрів, особливо молодих учених і жінок, більш активне залучення фахівців із третіх країн.
Під кінець вивчення дистанційного курсу його слухачі зможуть прийти до висновку, що низка внутрішніх та зовнішніх загроз, які постали перед Європейським Союзом сьогодні змусила лідерів європейських країн бути більш консолідованими щодо спільного бачення майбутнього Європейського співтовариства, а відтак взяти на себе зобов’язання щодо перспективних напрямів розвитку ЄС.